Een goed CRM-systeem is één van de basisbehoeften van je bedrijf: de customer relation managementtool. Het is de plek waar je klantgegevens bewaard en data over je leveranciers en andere partners. Een plek waar je inzicht krijgt in productiviteit, de band met je klant en winstgevendheid. En dus is een CRM-systeem voor vrijwel iedere afdeling binnen jouw organisatie van belang.
Waar begin je alleen met de aanschaf? Wat heb je écht nodig? En welke partij kan jou concreet verder helpen?
Allereerst is het goed om bij jezelf en je organisatie te raden te gaan welke informatie je uit je CRM-systeem wilt kunnen halen. Wat is je doel? Wil jij bijvoorbeeld je financiële processen optimaliseren? Dan kun je wellicht beter kijken naar een ERP-systeem.
Bedrijfsprocessen optimaliseren
Wat vervolgens een goed vertrekpunt is: kijk hoe de processen op dit moment door jouw bedrijf lopen. Welke klantgegevens kun je wel en niet makkelijk boven water krijgen? Welke data heb je wel en niet als het gaat over klanttevredenheid?
Heb je eenmaal een goed beeld van hoe de processen binnen jouw bedrijf lopen, dan kun je pas écht bedenken welke CRM-functionaliteiten je nodig hebt. Klaar om je haperende processen aan te passen?